Co jeść po treningu? Fakty których nie znaliście i przykładowy jadłospis

Jeśli trening jest intensywny i wykonywany codziennie lub 2 razy na dzień, dobrze jest wybrać produkty o wysokim indeksie glikemicznym, jeśli wysiłek fizyczny jest podejmowany rzadziej, lepiej jest spożywać produkty o średnim lub niskim IG.

Aktywność fizyczna jest nieodłącznym elementem zdrowego stylu życia. Pozwala zapobiegać chorobom, a także redukować ich negatywne konsekwencje. Trening zawsze powinien iść w parze ze zdrowym odżywianiem.

Po zakończeniu treningu korzystnie jest przyjąć posiłek złożony z białek i węglowodanów. Dzięki temu uwalnia się insulina, stymulująca odbudowę glikogenu mięśniowego. Insulina stymuluje również transport aminokwasów do mięśni, przez co zapewnia lepszą ich regenerację, działa również antagonistycznie w stosunku do kortyzolu, hormonu stresu, odpowiedzialnego za rozpad mięśni. Zatem jeśli trening jest intensywny i wykonywany codziennie lub 2 razy na dzień, dobrze jest wybrać produkty o wysokim indeksie glikemicznym, jeśli wysiłek fizyczny jest podejmowany rzadziej, lepiej jest spożywać produkty o średnim lub niskim IG. Dodatkowo, potreningowy posiłek powinien zawierać element pełnowartościowego białka. Niezbędnym składnikiem każdego posiłku osoby aktywnej są bogate w fitozwiązki, witaminy, składniki mineralne i błonnik, warzywa i owoce. Pozwalają one na przywrócenie równowagi kwasowo-zasadowej oraz wyrównanie poziomu elektrolitów, który po wysiłku może być zaburzony.

Przykłady posiłków:

  • Kanapki z domowym dżemem lub miodem oraz serem białym

  • Kanapki z serem mozarellą albo kozim i warzywami

  • Talerz płatków + ulubione mleko + miód

  • Ryż brązowy z warzywami i dodatkiem kurczaka, indyka lub ulubionej ryby

  • Domowy koktajl mleczny ze świeżymi owocami.

  • Garść suszonych owoców i orzechów

  • Kilka ciastek ryżowych z konfiturami albo miodem , masłem orzechowym i twarożkiem ze sprawdzonego źródła.

  • Kanapka, tortilla z dodatkiem wysokobiałkowym -tuńczykiem, indykiem, serem, jajkiem

Please follow and like us:

Autor: Agnieszka Dąbek - dietetyk

Agnieszka Dąbek - dietetyk
Jestem dietetykiem, absolwentką Collegium Medicum UJ. Aktualnie kontynuuje studia magisterskie na tej samej uczelni, dodatkowo studiuję psychologię. Uwielbiam gotować, a diety są moją pasją od dawna. Najbardziej interesuje mnie oś jelitowa-mózgowa i negatywne działanie stresu na układ pokarmowy.